Részecskeszűrő tisztítás
A részecskeszűrö meghibásodása:
Az
új
dízelmotoros
autók,
részecske
vagy
más
néven
koromszűrő
nélkül
nem
kerülhetnének
forgalomba.
A
DPF
(Diesel
Particular
Filter)
a
ma
érvényben
lévő
kipufogógáz-előírás
teljesítéséhez
nélkülözhetetlen.
A
gázolaj
égése
közben
nagyon
finom
szemcséjű
részecske
(korom)
keletkezik,
amely
a
kipufogón
keresztül
távozik
a
légtérbe.
A
DPF
fizikai
gátat
képez
a
kis
szemcsék
útjába,
így
azok
fennakadnak
a
szűrőn.
A
részecskeszűrő
egészségünk
védelmében
kifejtett
áldásos
hatása
mellett,
az
üzemeltetőknek,
javítóknak
meglehetősen
gyakran
okoz
gondot.
Élettartamuk
alatt,
a
gépkocsi
használati
módjától
függően
(sok
városi
használat,
nincsen
vagy
csak
ritkán
fordul
elő,
nagyobb
terheléssel
járó
utazás
pl.
autópálya)
a
szűrőben
lerakódó
részecske
(korom)
eltömi
a
szűrőt,
ezzel
megnöveli
a
kipufogócsatornában
a
kipufogógáz-ellennyomást.
A
gáz
ellennyomás-növekedése,
szélső
esetben,
a
motor
normális
működését
megakadályozza
(a
teljesítmény
drasztikusan
csökken,
hibalámpa
világít,
motorolaj
szint
megemelkedik).
Az
eltömődés
mértékétől
függően,
a
szűrő
automatikusan,
a
járműüzem
alatt(gyárilag
beprogramozott/beütemezett
módon)
vagy
szervizbeavatkozással
(kényszeresen)
regenerálható.
A
szűrő
regenerálása
alatt
a
részecsketartalom
oxidációját
értjük.
A
részecske
(korom)
szén
és
szénhidrogén
alkotói
az
oxidáció
során,
gáz
halmazállapotú
anyaggá
válnak,
és
elhagyják a szűrőfalon keresztül a szűrőt.
Megelőzés:
Az
eltömődés
megelőzése/bekövetkezési
esélyének
csökkentése
érdekében,
célszerű
preventív
módon
védekezni,
főleg
azoknak,
akiknek
nincs
módjuk
tartósan
nagyobb
terheléssel
járni,
és
így
kikormozni
a
szűrőt.
Ehhez
tüzelőanyag-adalékot,
tisztítószert
lehet
a
tüzelőanyag-tartályba
tölteni.
Ilyen
például
a
WEPP
2132,
mely
egy
másik
kritikus
szerkezet,
az
EGR-szelep
tisztán
tartásában
is
jeleskedik.
Nem
minden
tankoláshoz
szükséges,
de
a
preventív
hatás
eléréséhez,
minden
harmadikhoz
javasolt.
A
flakon
500
ml
tartalma
60
liter
gázolajhoz
elegendő.
A
DPF
Cleaner
válogatott
hatóanyag
kombinációkat
tartalmaz
a
modern
diesel
motorokhoz.
Leoldja,
átalakítja
ás
apró
részecskékre
bontja
a
motor
működéséből
eredő
olajkokszolódásokat
és
a
kormos
lerakódásokat
a
koromszűrőből
(DPF).
A
hatóanyag
kombináció
csökkenti
a
korom
és
a
káros
anyag
kibocsájtását,
ezáltal
optimális
motorműködést
biztosít.
Az
összes
típusú
diesel
motornál
Common
Rail
és
a
PUMPE
DÜSE (PD TDI) rendszereknél is alkalmazható.
Tisztítási folyamat:
Ha
azonban
az
említett
hibák
tapasztalhatók:
csökkent
motor
teljesítmény,
hibajelzés,
motorolajszint
emelkedés,
valószínűleg
a
szűrő,
már
olyan
mértékben
eltömődött,
hogy
a
gyárilag
beprogramozott
regenerációs
folyamat,
nem
tud
elindulni.
Ilyenkor
szükséges, a szervízbeavatkozással történő(kényszeresen elindított) regenerálás.
Legelőször
számítógépes
diagnosztikával
vizsgáljuk
az
autót.
Ha
a
hibaüzenetek
a
részecskeszűrő
eltömődöttségére
utalnak,
akkor
következik
a
mechanikus
mérés,
ahol
ténylegesen
megbizonyosodunk
,a
megnövekedett
kipufogógáz
ellennyomásról.
Alapjáraton kb. 10milibar-ig elfogadható a nyomásérték.
Ha
a
mérés
igazolja
a
megnövekedett
nyomást,
akkor
következhet
a
tisztítási
folyamat.
A
WEPP
2232-es
DPF
tisztítószert,
egy
speciális
eszköz
segítségével
,hab
formájában,
közvetlenül
a
kipufogó
rendszerbe
juttatjuk.
A
teljes
folyamat
több
részletben
történik.
Az
egyes
szakaszok
között
,
kb.
4-5
perc
szünetet
tartunk,
hogy
a
szer , megfelelően kifejthesse hatását.
Kiválóan
oldja
és
eltávolítja
a
részecskeszűrőben
visszamaradó
koromlerakódást
és
egyéb
szennyeződést.
Fémmentes,
gyorsan
feloldja
és
lebontja
a
szennyeződéseket.
Legnagyobb előnye, hogy a DPF szűrő leszerelése nélkül alkalmazható.
A
szer
bejuttatása
után,
az
autót
,
kb.
30
percig
alapjáraton
járatjuk.
A
regenerációs
folyamat
során
a
DPF
szűrő
koromtartalma
és
ezáltal
a
kipufogógáz
ellennyomása
is
csökken
(visszatérő
teljesítmény,
nincs
hibajelzés).
Egy
rövid
próbaút
során,
megbizonyosodunk
a
gépjármű
helyes
működéséről.
Végezetül
ismét
megmérjük,
mechanikus
órával
a
kipufogógáz
ellennyomást.
Megfelő
érték
esetén,
igazoljuk
a
regenerálási folyamat sikerességét.
Forrás:
https://autotechnika.hu/cikkek/szurestechnika/8593/dpf-regeneralas-1-resz
https://autotechnika.hu/cikkek/szurestechnika/8627/dpf-regeneralas-2-resz
Díjmentes állapotfelmérés
Jelentkezzen
Bernáth Péternél
díjmentes állapotfelmérésre a
06-1/261-9349
telefonszámon!
1107 Budapest, Árpa u. 20.
Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535
Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00