KIPUFOGÓMESTER
A kipufogó rendszer működése döntően befolyásolja a motor teljesítményét, gazdaságos üzemelését és élettartamát.

Impresszum

Hangtompító szerkezetek

Kipufogóberendezés

hangtompító hatása. . .

A hangtompító-egység feladata a hangenergia elnyelése, a turbulens áramlás csillapítása és a kipufogógáz szabadba vezetése. A hangterjedés két különböző módszerrel akadályozható meg: Hangcsillapítás A hangterjedés megakadályozása a reflexió megakadályozásával és a különböző hangfrekvenciák előrehaladó ill. visszaverődő hullámainak átfedésével (interferencia) valósítható meg. Hangtompítás A hangenergia súrlódás hatására egy megfelelő hangelnyelőanyagban hővé alakul át. A hangtompítás technikája különböző módszereket használ a hang csillapítására.

Reflexiós hangtompítók

A reflexiós hangtompító több, egymáshoz illesztett kamrából épül fel, melyek lyukacsos (perforált) csövekkel kapcsolódnak össze. A hangtompítás reflexióval és interferenciával történik. Ezen módszer kisfrekvenciás tompításra alkalmas (mély hangok).

Abszorpciós hangtompítók

Az abszorpciós-hangtompító több, hangelnyelőanyaggal - ásvány-, üvegszálas-, fém- vagy azbesztgyapot - töltött kamrákból áll. A hangtompítás a hangenergia súrlódási hővé alakulásával történik. Ezen tompítók a magas hangfrekvenciák csillapítására szolgálnak (magas hangok).

Kombinált hangtompítók

A gépjárművekben használatos hangtompítók többnyire a reflexiós- és az abszorpciós tompítók kombinációi. Nagy frekvenciaintervallumot fednek le.
A hangtompító áramlási ellenállását alacsonyan kell tartani. Ellenkező esetben a kipufogási ütemben felfelé haladó dugattyú fékezi, ezáltal a motor veszít teljesítményéből. A motorhoz gondosan illesztett belső hangtompító szerkezetnek a kipufogórendszerben elfoglalt helyzete is jelentős hatással van a csillapításra és a teljesítményre. Nem mindegy, hogy a kipufogócső milyen hosszú a hangtompító előtt, benne ill. után. Egy jól illesztett kipufogó berendezésben a cső végén depresszió hullám alakul ki, mely a hengerből elszívja a kipufogógázt. Ezáltal a nyitott kipufogószelepen át jobb töltés és nagyobb teljesítmény érhető el. Az előhangtompító főként a motor teljesítményillesztését, míg a főhangtompító a tényleges hangtompítást szolgálja. A hangtompító károsodását nem a külső, hanem inkább a belső korrózió okozza. A tüzelőanyag égésénél víz képződik, ami láthatatlan formában vízgőzként távozik a kipufogóberendezésből. 1 liter tüzelőanyag elégetésekor kb. 1 liter víz képződik. Alacsony hőmérsékleten a vízgőz egy része, lehűlése következtében lecsapódik. A kondenzvíz a kipufogó rendszerben összegyűlik és a kipufogógáz kénkomponensével kénes savat képez. Ez károsítja belülről a kipufogórendszert. Szerkezeti anyagként ezért minőségű, hőálló acélt alkalmaznak, melyet az igénybevételnek megfelelően galvanizálnak vagy alumínium-réteggel vonnak be.
1107 Budapest, Árpa u. 20. Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535 Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00
Joób és Társa Kft.
KIPUFOGÓMESTER
A kipufogó rendszer működése döntően befolyásolja a motor teljesítményét, gazdaságos üzemelését és élettartamát.

Impresszum

Hangtompító szerkezetek

Kipufogóberendezés hangtompító hatása. . .

A hangtompító-egység feladata a hangenergia elnyelése, a turbulens áramlás csillapítása és a kipufogógáz szabadba vezetése. A hangterjedés két különböző módszerrel akadályozható meg: Hangcsillapítás A hangterjedés megakadályozása a reflexió megakadályozásával és a különböző hangfrekvenciák előrehaladó ill. visszaverődő hullámainak átfedésével (interferencia) valósítható meg. Hangtompítás A hangenergia súrlódás hatására egy megfelelő hangelnyelőanyagban hővé alakul át. A hangtompítás technikája különböző módszereket használ a hang csillapítására.

Reflexiós hangtompítók

A reflexiós hangtompító több, egymáshoz illesztett kamrából épül fel, melyek lyukacsos (perforált) csövekkel kapcsolódnak össze. A hangtompítás reflexióval és interferenciával történik. Ezen módszer kisfrekvenciás tompításra alkalmas (mély hangok).

Abszorpciós hangtompítók

Az abszorpciós-hangtompító több, hangelnyelőanyaggal - ásvány-, üvegszálas-, fém- vagy azbesztgyapot - töltött kamrákból áll. A hangtompítás a hangenergia súrlódási hővé alakulásával történik. Ezen tompítók a magas hangfrekvenciák csillapítására szolgálnak (magas hangok).

Kombinált

hangtompítók

A gépjárművekben használatos hangtompítók többnyire a reflexiós- és az abszorpciós tompítók kombinációi. Nagy frekvenciaintervallumot fednek le.
A hangtompító áramlási ellenállását alacsonyan kell tartani. Ellenkező esetben a kipufogási ütemben felfelé haladó dugattyú fékezi, ezáltal a motor veszít teljesítményéből. A motorhoz gondosan illesztett belső hangtompító szerkezetnek a kipufogórendszerben elfoglalt helyzete is jelentős hatással van a csillapításra és a teljesítményre. Nem mindegy, hogy a kipufogócső milyen hosszú a hangtompító előtt, benne ill. után. Egy jól illesztett kipufogó berendezésben a cső végén depresszió hullám alakul ki, mely a hengerből elszívja a kipufogógázt. Ezáltal a nyitott kipufogószelepen át jobb töltés és nagyobb teljesítmény érhető el. Az előhangtompító főként a motor teljesítményillesztését, míg a főhangtompító a tényleges hangtompítást szolgálja. A hangtompító károsodását nem a külső, hanem inkább a belső korrózió okozza. A tüzelőanyag égésénél víz képződik, ami láthatatlan formában vízgőzként távozik a kipufogóberendezésből. 1 liter tüzelőanyag elégetésekor kb. 1 liter víz képződik. Alacsony hőmérsékleten a vízgőz egy része, lehűlése következtében lecsapódik. A kondenzvíz a kipufogó rendszerben összegyűlik és a kipufogógáz kénkomponensével kénes savat képez. Ez károsítja belülről a kipufogórendszert. Szerkezeti anyagként ezért minőségű, hőálló acélt alkalmaznak, melyet az igénybevételnek megfelelően galvanizálnak vagy alumínium-réteggel vonnak be.
Joób és Társa Kft.
1107 Budapest, Árpa u. 20. Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535 Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00