Impresszum
Hangtompító szerkezetek
Kipufogóberendezés
hangtompító hatása. . .
A hangtompító-egység
feladata a
hangenergia elnyelése, a
turbulens áramlás
csillapítása és
a kipufogógáz szabadba
vezetése.
A hangterjedés két
különböző módszerrel
akadályozható meg:
Hangcsillapítás
A hangterjedés
megakadályozása a
reflexió
megakadályozásával és a
különböző
hangfrekvenciák
előrehaladó ill.
visszaverődő hullámainak
átfedésével (interferencia)
valósítható meg.
Hangtompítás
A hangenergia súrlódás
hatására egy megfelelő
hangelnyelőanyagban
hővé alakul át.
A hangtompítás technikája
különböző módszereket
használ a hang
csillapítására.
Reflexiós hangtompítók
A
reflexiós
hangtompító
több,
egymáshoz
illesztett
kamrából
épül
fel,
melyek
lyukacsos
(perforált)
csövekkel
kapcsolódnak össze.
A hangtompítás reflexióval és interferenciával történik.
Ezen módszer kisfrekvenciás tompításra alkalmas (mély hangok).
Abszorpciós hangtompítók
Az
abszorpciós-hangtompító
több,
hangelnyelőanyaggal
-
ásvány-,
üvegszálas-,
fém-
vagy
azbesztgyapot
-
töltött
kamrákból áll.
A hangtompítás a hangenergia súrlódási hővé alakulásával történik.
Ezen tompítók a magas hangfrekvenciák csillapítására szolgálnak (magas hangok).
Kombinált hangtompítók
A
gépjárművekben
használatos
hangtompítók
többnyire
a
reflexiós-
és
az
abszorpciós
tompítók
kombinációi.
Nagy
frekvenciaintervallumot fednek le.
A
hangtompító
áramlási
ellenállását
alacsonyan
kell
tartani.
Ellenkező
esetben
a
kipufogási
ütemben
felfelé
haladó
dugattyú
fékezi,
ezáltal
a
motor
veszít
teljesítményéből.
A
motorhoz
gondosan
illesztett
belső
hangtompító
szerkezetnek
a
kipufogórendszerben
elfoglalt
helyzete
is
jelentős
hatással
van
a
csillapításra
és
a
teljesítményre.
Nem
mindegy,
hogy
a
kipufogócső
milyen
hosszú
a
hangtompító
előtt,
benne
ill.
után.
Egy
jól
illesztett
kipufogó
berendezésben
a
cső
végén
depresszió
hullám
alakul
ki,
mely
a
hengerből
elszívja
a
kipufogógázt.
Ezáltal
a
nyitott
kipufogószelepen
át
jobb
töltés
és
nagyobb teljesítmény érhető el.
Az
előhangtompító
főként
a
motor
teljesítményillesztését,
míg
a
főhangtompító
a
tényleges hangtompítást szolgálja.
A hangtompító károsodását nem a külső, hanem inkább a belső korrózió okozza.
A
tüzelőanyag
égésénél
víz
képződik,
ami
láthatatlan
formában
vízgőzként
távozik
a
kipufogóberendezésből.
1
liter
tüzelőanyag
elégetésekor
kb.
1
liter
víz
képződik.
Alacsony
hőmérsékleten
a
vízgőz
egy
része,
lehűlése
következtében
lecsapódik.
A
kondenzvíz
a
kipufogó
rendszerben összegyűlik és a kipufogógáz kénkomponensével kénes savat képez.
Ez károsítja belülről a kipufogórendszert.
Szerkezeti
anyagként
ezért
jó
minőségű,
hőálló
acélt
alkalmaznak,
melyet
az
igénybevételnek megfelelően galvanizálnak vagy alumínium-réteggel vonnak be.
1107 Budapest, Árpa u. 20.
Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535
Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00